vrijdag 11 april 2014

Manipulatie.


Manipulatie.
 
In casus 5.7 vind ik dat de docent het probleem goed oplost. Of ik het op dezelfde manier aan zou pakken.. Ik denk het niet. De wereld waarin mijn leerlingen opgroeien vind ik erg interessant. Ik vind het belangrijk om je als docent te kunnen verdiepen in de belevingswereld van de jongeren om je heen, omdat je hen door deze aansluiting meer zal kunnen leren. In deze casus is het overduidelijk dat Sadir er erg mee zit dat hij mogelijk uitgezet zal worden, dit is zeer begrijpelijk. Als docent zou ik hier wel degelijk aandacht aan geven. Mijn eigen mening zal ik niet naar voren laten komen, daar hebben beide partijen geen profijt van. Maar het bespreken van het onderwerp, daar is weinig kwalijks aan. Als docent maatschappijleer is dit wellicht makkelijker dan voor een docent wiskunde. De asielprocedure sluit aan bij de leerstof van maatschappijleer.
Ook zou ik Sadir vragen op een later moment bij mij terug te komen om over de situatie te praten. Misschien vindt hij het prettig om zijn verhaal kwijt te kunnen en misschien kan ik hem het een en ander bijbrengen over het Nederlandse systeem, waardoor hij meer begrip kan hebben voor de situatie.

Manipulerend gedrag van leerlingen zal veel vaker voorkomen dan wij als docenten merken. Het is niet voor niets manipulatie. Daar waren mijn medestudenten het over eens. Een concreet geval van manipulatie is dan ook lastig te bedenken. Als kampbegeleider krijg ik regelmatig opmerkingen naar mijn hoofd als: “Nina, wij vinden jou het leukst. De andere leiding worden te snel boos. Stom hoor. Wat vindt jij daar nou van?” Afhankelijk van de situatie negeer ik deze opmerkingen of bedank ik ze vriendelijk voor het compliment en vertel hen dat ze niet met iedereen even goed overweg zullen kunnen.
Veel jongeren zullen hun docenten uitdagen. Soms om te zien hoe ver ze kunnen gaan, soms omdat ze hun docent het expres moeilijk willen maken, soms omdat het gewoon hun manier van omgang met een meerdere is. In elk geval moet je als docent rustig blijven en proberen de situatie in te schatten. Waarom zegt een leerling dit? Wat zijn de voornaamste redenen, wat schuilt erachter?

Ik ben van plan in de toekomst meer oplettend te zijn bij manipulerend gedrag. Ik denk dat ik er vaker intrap dan ik mij nu kan herinneren.
 
Vervangende opdracht aan de hand van Omgaan met jongeren - John W.H. Kessels

1 opmerking:

  1. Denk inderdaad dat menig puber beter is in politiek dan de gemiddelde volwassenen. Goed stuk

    BeantwoordenVerwijderen