0-meting
Een
stuk schrijven over pubers. Op 'papier' zetten hoe ik tegen pubers
aankijk. Wat kenmerkt 'de puber'? Wat willen pubers? Wat doen ze, wie
zijn ze, wat kunnen ze? Automatisch maak ik een onderscheid tussen
pubers en alle andere wezens op deze wereld. Alsof 'de puber' tot een
groep behoort die daardoor automatisch niet meer tot andere groepen
kan behoren.
Uiteraard
heeft 'de puber' een aantal kenmerken die niet te ontkennen zijn.
Iemand is pas een puber wanneer hij of zij een bepaalde leeftijd
heeft, aangezien het woord 'puber' afgeleid is van het woord
'puberteit'. In principe zou het woord 'puber' dus weinig moeten
zeggen, behalve dat het een bepaalde periode van het menselijk leven
aangeeft zoals de woorden peuter en bejaarde dat doen. Toch heeft het
woord 'puber' een negatieve lading. “Wat een puber.” of “Ik was
een echte puber.” zijn opmerkingen die ik niet zelden voorbij hoor
komen. 'Puber' wordt in deze context geassocieerd met opstandigheid,
brutaliteit, demotivatie, onbegrip enzovoorts.
Bovenstaande
gedragingen zijn in vele gevallen inderdaad aanwezig bij jongeren in
de puberteit, hier kan ik niet omheen. Maar deze gedragingen zijn
verklaarbaar. De puberteit draait vooral om opgroeien, 'het volwassen
worden'. Dit is een verandering die vrij snel plaatsvind. Ga maar na:
De mens is zo'n 10 jaar kind, waarna het in ongeveer 6 jaar volwassen
moet worden om vervolgens nog 70 jaar volwassen en daarmee verstandig
te zijn. De 6 jaar waarin wij van kind naar volwassen gaan is heel
weinig op een heel mensenleven. Maar we verwachten toch dat het
mogelijk is, dat volwassen worden.
Belangrijk
om op te groeien is het zelfstandig worden. Om dit te bereiken moet
het kind zich af gaan zetten tegen de ouders, wat regelmatig voor
meerdere partijen problemen oplevert. Zowel de gedragingen
opstandigheid en brutaliteit komen hierin naar voren. Graag zet ik
het woord 'opstandigheid' bij deze om in 'zelfstandigheid', en
verander ik 'brutaliteit' in 'assertiviteit'. Een bepaalde
assertiviteit is immers nodig om zich los te maken van de ouders.
Daarbij
is het bekend dat er veel lichamelijke veranderingen plaatsvinden
tijdens de puberteit. Dit, in combinatie met de drang om zelfstandig
te zijn, zorgt voor onbegrip. De puber (ook ik kan niet om het woord
heen) wil immers de problemen die hij of zij ervaart zelf oplossen.
Er komt zoveel over de jongere heen dat dit, het zelf oplossen, vaak
niet mogelijk is. Dat leidt tot onbegrip. De puber is continue bezig
met zichzelf en de wereld om zich heen te begrijpen, om moeilijkheden
op te lossen. 'Onbegrip' zet ik dan ook graag om in
'probleemoplossend'.
Demotivatie.
Hoe kan ik daar iets positiefs van maken? Lastig. De puber heeft
weinig zin om verplichte klusjes uit te voeren. De hond uitlaten?
Echt niet. Huiswerk maken? Dat doet niemand. Volwassenen zoals ouders
en leraren verwachten wel dat de puber deze verplichte klusjes
uitvoert, terwijl de puber op dat moment met hele andere dingen bezig
is. Vrienden maken bijvoorbeeld. Naar feestjes gaan, muziek maken,
films kijken, shoppen, kortom; beleven. En dan het beleven van dingen
die leuk zijn. Moet dit niet geprezen worden? Demotivatie zou ook wel
als 'oriƫnterend' gezien kunnen worden.
De
puber: Een kind dat, voor een groot deel eigenhandig, opgroeit.
Zelfstandig wordt, assertiviteit ontwikkeld, problemen op wil lossen
en zich oriƫnteert op het leven om zich heen. Ha, ik was een echte
puber. En daar ben ik verdomd trots op.
Voor mij een nieuwe positieve kijk op de puber, goed gedaan!
BeantwoordenVerwijderen