In mijn blog over de klas als groep geef ik al weer hoe
belangrijk de sfeer van de groep is voor je eigen gevoel in de klas. Ik richt
mij in deze blog voornamelijk op het gegeven dat leerlingen tot een groep
willen behoren om zich prettig te voelen. Ook heb ik het over een aantal
situaties die zich voor kunnen doen wanneer leerlingen in een groep zitten of
bij een groep gaan horen, of wanneer dit juist niet gebeurt. Waar ik echter
niet bij stil had gestaan voordat het thema ‘De klas als groep’ aan de orde
kwam, was het effect dat de sfeer binnen de groep heeft op het leerproces. Dit
onderwerp werd besproken in de les.
Volgens Bruce W. Tuckman verloopt de groepsvorming via
vijf stappen:- forming
- storming
- norming
- performing
- adjourning
Deze groepsvorming verloopt deels onbewust. Een groep neemt uiteraard niet even een moment om te bedenken in welke fase ze nu beland zijn. Zelf heb ik deze groepsvorming ook meegemaakt; in de klas, op de sportvereniging, overal waar ik in een groep terecht kwam. Tijdens de les over groepsvorming zat ik mij af te vragen of ik de vijf stappen van Tuckman herken en kan plaatsen. Dit is wel het geval, in principe verliep het vormen van de groep ongeveer op dezelfde manier.
Dit zie ik ook terug in het werk op het ruiterkamp wat ik
doe: De groep begint enigszins onzeker en aftastend, vervolgens (en dit gebeurt
vaak al snel) gaan de kinderen elkaars grenzen opzoeken. Ook de grenzen van de
leiding wordt op de proef gesteld. Om dit niet uit de hand te laten lopen
worden er regels gesteld; zowel vaste regels door de leiding als ongeschreven
regels door de kinderen zelf. Kortom; de waarden en normen binnen de groep
worden vastgesteld. Daarna is de groep rustig. Vriendschappen zijn gesloten,
iedereen heeft een duidelijke plek binnen de groep en er kan op een
fatsoenlijke manier met elkaar omgegaan worden. Deze fase wordt op kamp al snel
behaald, de kinderen hebben immers allemaal dezelfde interesses (paarden) en
zijn er met hetzelfde doel (plezier hebben). In een klas zal het langer duren
voordat deze effectieve fase bereikt wordt. Uiteindelijk komt de groep in de
fase waar afscheid genomen moet worden. Volgens de lesstof is deze fase het
meest productief.
Doordat ik geleerd heb, aan de hand van de lesstof maar
ook door eigen ervaringen, dat groepsvorming altijd volgens dezelfde stappen
verloopt weet ik wat ik kan verwachten wanneer ik voor een nieuwe klas terecht
kom. In iedere situatie zullen er andere handelingen verricht worden, ik kan
mij niet volledig voorbereiden, maar ik heb een idee gekregen over het vormen
van groepen en hoe dat in zijn werk gaat. Doordat ik weet wat mij te wachten
staat zal ik rustiger voor de klas staan. In de toekomst ben ik van plan
nauwkeuriger naar de groepen waar ik mee te maken krijg te kijken. Door de
groepsvorming in verschillende situaties te bestuderen zal ik meer te weten
komen over de werking van groepsvorming en de vijf stappen.
Ook ben ik erg benieuwd hoe het mogelijk is om invloed te
hebben op de groepsvorming van de klas, als docent zijnde. Er is mij verteld
dat er tijdens FO 2 meer informatie zal komen over de docent voor de klas en
hier kijk ik naar uit. Tot die tijd zal ik het onderwerp groepsvorming vaker aankaarten
bij docenten waar ik mee spreek, om hun ervaringen mee te nemen in mijn eigen
ontwikkeling tot docent.
Het groepsproces blijft altijd een leuk fenomeen helemaal om van een afstandje te bekijken. Als jezelf onderdeel uitmaakt van de groep heb je er geen idee van dat het aan de gang is, het gaat automatisch. zoals gezegd een leuk fenomeen!
BeantwoordenVerwijderen