Als ik denk aan mijn tijd op de middelbare school schieten talloze herinneringen door mijn hoofd over de tijd die ik daar met mijn vrienden heb gehad. De klas was voor mij de reden dat school leuk werd. Ik ging in de eerste plaats niet naar school omdat ik zo'n zin had om wiskundige formules op te lossen, maar om een gezellige en eventueel leerzame tijd met mijn vrienden te hebben.
Dit veranderde echter toen ik, nadat ik was blijven zitten, in een klas terecht kwam waarbij ik moeilijk aansluiting kon vinden. Ik werd niet gepest, maar ook niet betrokken bij de groep. Opeens veranderde school van een plek waar ik voornamelijk plezier had, naar een plek waar ik liever niet wilde zijn. Waren de pauzes voorheen het leukste van de dag, zo zat ik nu in mijn eentje te wachten totdat ze eindelijk voorbij waren. Uit eigen ervaring weet ik dus, dat de groep je schooltijd kan maken of breken. Het is dan ook logisch dat pubers graag bij een groep willen horen.
Pubers die bij een groep horen of willen horen doen soms gekke dingen. Zomaar wat woorden die mij direct te binnen schieten zijn "meelopen" "groepsdruk" en "buitensluiten". Deze drie zaken zijn logische processen wanneer pubers een groep vormen. Een groep impliceert immers een bepaalde afbakening; een groep wordt gevormd door een aantal mensen die zichzelf op een bepaalde manier onderscheiden van de rest. Er zijn dus per definitie mensen die niet bij een specifieke groep horen. Sterker nog, de makkelijkste manier voor een groep om zichzelf te onderscheiden is de bepaling wie wel en niet tot de groep behoort. Pubers, die vaak onzeker van aard zijn, willen graag tot een specifieke groep behoren. Wanneer een puber niet tot de groep behoort, of zichzelf buiten de groep plaatst, wordt deze gelijktijdig buiten de sociale orde van de groep geplaatst. De term sociale orde geeft al aan wat er gaande is in zo'n groep. In een groep heersen bepaalde normen en waarden, deze kunnen verschillend zijn met de normen en waarden die buiten de groep heersen. Als een puber eenmaal tot de groep behoort is het zaak dat hij bij de groep blijft, de puber dient zich te gedragen conform de normen en waarden die heersen binnen de groep. Dit impliceert een bepaalde vorm van groepsdruk; wanneer de puber zich niet conformeert aan de heersende normen en waarden binnen een groep, heeft dit bepaalde consequenties. Als ik dit zo schrijf lijkt het alsof ik het heb over pubers die deze processen bewust voltrekken. Dit is echter niet het geval, pubers hebben zelden door hoe hun gedrag binnen de groep ieder ander persoon binnen, of juist buiten, die groep kan beïnvloeden. Dit maakt zaken als buitensluiten en pesten zo'n groot probleem; pubers hebben zelf niet door dat ze zich schuldig maken aan dit soort dingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten